Marinemuseum, museum, marine, Den Helder, Studio Louter, beleven, TU, TU Delft, Delft, Nederlandse, reis, onderzeeboot, onderzeeër, K XVIII, 1934, 1935, mijlen, zee, wetenschap, volk, eer, publieksgeschiedenis, studenten, interactief, gedenkraam, interactief gedenkraam, verhaal, uniek, vergeten wereldreis, wereldreis, panelen, bezoeker, zeemansrituelen, zwaartekrachtmetingen, professor Vening Meinesz, Vening Meinesz, Vening, Meinesz.

Marinemuseum: Interactief Gedenkraam

Marinemuseum - Interactief Gedenkraam

Een onderzeeër op wereldreis

Het Marinemuseum in Den Helder is de plek waar je de marine echt kunt beleven. Samen met de TU Delft wil het museum de reis van de Nederlandse onderzeeboot K XVIII opnieuw onder de aandacht brengen. Tijdens deze historische gebeurtenis stond de samenwerking tussen marine en wetenschap centraal.

 

De avontuurlijke reis van de K XVIII tussen 1934 en 1935  was bedoeld om de eer van de marine te herstellen. In deze campagnereis vervulde professor Vening Meinesz en zijn innovatieve zwaartekrachtmetingen een belangrijke rol. De marine kon met hun onderzeeër deze beroemde expeditie ondersteunen om indruk te maken op Nederland. En niet zonder resultaat. De reis met een afstand van 23.000 mijlen over zee creëerde buitengewone belangstelling onder het Nederlandse volk. Nadien is er een gedenkraam gemaakt waarin de avonturen zijn vereeuwigd. Of deze nog bestaat, is niet zeker.

 

Studio Louter heeft daarom een nieuw interactief gedenkraam ontwikkeld om het verhaal van deze unieke, maar vergeten wereldreis te vertellen. Vijf panelen laten de bezoeker de verhalen van deze reis ontdekken. Met filmpjes, een kaartenapplicatie, objecten en grafische elementen vertellen we het heroïsche verhaal van de K XVIII, haar bemanning, de vele omvaringen, de wetenschappelijke metingen en haar warme vertrek in Den Helder en aankomst in Soerabaja.

Resultaat

Interactief Gedenkraam

Partners

Todd van Hulzen

Werkveld

  • Storyline
  • Inhoud
  • Interactie