Hogeschool van Amsterdam, HVA, Studio Louter, studio, louter, RAAK, tentoonstellingsmaker van de 21e eeuw, tentoonstellingsontwerp, theorie van tentoonstellen, onderzoek, beleving in musea, belevingsmuseum, participatie, multimedia, digitale media, experience, interacties, onderzoek tentoonstellen, tentoonstellingsonderzoek, museum 21e eeuw, museumbezoekers, tentoonstellingsmaker, bezoekersbeleving

RAAK: De tentoonstellingsmaker van de 21e eeuw

Header-Raakv2

Onderzoek naar bezoekerservaringen

Studio Louter wil bezoekers raken, inspireren en nieuwe inzichten meegeven. Bij het ontwikkelen van tentoonstellingen en multimedia maken we keuzes die daaraan bijdragen. Er is echter verrassend weinig praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek waarmee we die keuzes kunnen onderbouwen.

 

Samen met de Hogeschool van Amsterdam en vele andere museale partners hebben we daarom onderzoek gedaan naar hoe digitale media de bezoekersbeleving kan beïnvloeden in het project ‘RAAK, de tentoonstellingsmaker van de 21e eeuw’. Dit onderzoeksproject liep van februari 2017 tot januari 2019. Het onderzoek werd gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA.

 

Er werd onderzoek gedaan naar museale beleving, waarbij de hoofdvraag was hoe tentoonstellingsmakers de beleving van de bezoeker kunnen beïnvloeden. Samen met studenten van de HvA werden meer dan 1000 interviews afgenomen. Studio Louter was een van de hoofdpartners en hielp bij het opzetten en uitvoeren van het onderzoek, onder andere bij het digitaal meten van bezoekerservaringen bij Rijksmuseum Boerhaave. Ook stonden de eerste vier edities van het Studio Louter Café in het teken van het onderzoeksproject.

 

Het onderzoek is inmiddels afgerond en de resultaten zijn gepresenteerd in een eindsymposium en gebundeld in een boek en toolkit voor tentoonstellingsmakers. Wetenschappelijke artikelen met alle bevindingen en conclusies zijn in de maak en zullen we bij publicatie hier delen.

Resultaat

Onderzoek

Werkveld

  • Inhoud
  • Interactie