Twittertentoonstelling mariniersmuseum, twittertentoonstelling museum, twittertentoonstelling mariniers, twittertentoonstelling Rotterdam, tentoonstellingsconcept, grafische laag, dagboek projecties, archiefmateriaal films, ruimtelijke vormgeving Todd van Hulzen, Grafische vormgeving Merktuig, interactie tentoonstelling, interactie museum, content tentoonstelling, content museum, storyline tentoonstelling, storyline museum, Studio Louter Amsterdam

Mariniersmuseum: Hoe gaat het in Uruzgan?

Mariniersmuseum - Twittertentoonstelling

De eerste twittertentoonstelling ter wereld

Afghanistan staat dagelijks in de krant, maar de belevingswereld van de soldaten daar staat mijlenver van ons af. Deze tentoonstelling in het Mariniersmuseum in Rotterdam maakt de ervaringen van de mariniers tastbaar, door gebruik te maken van hun eigen communicatiemiddelen: homevideo, foto’s, weblogs en twitter. We hebben een aantal videocamera’s opgestuurd naar Uruzgan waarmee mariniers hun ervaringen zelf vastlegden. Hun filmmateriaal hebben we zo weinig mogelijk bewerkt. Verder schreven de mariniers korte berichten waarin ze van uur tot uur hun activiteiten bijhielden. Al deze input maakte de tentoonstelling tot een unieke en authentieke beleving van de dagelijkse werkelijkheid van mariniers in Uruzgan. Het materiaal is inmiddels de basis van de vaste opstelling van het Mariniersmuseum over deze missie.

Resultaat

Tentoonstellingsconcept

Grafische laag

4 dagboek projecties

6 archiefmateriaal films

 

 

Werkveld

  • Storyline
  • Inhoud
  • Film