Inhoudelijke concepten
voor communicatieve ruimtes

Storyline

Tentoonstellingsconcepten, storylines

Goede storylines voor tentoonstellingen kenmerken zich door een helder verhaal, een hoofdrol voor objecten en een zinnige inzet van betoverende overdrachtsmiddelen.

 

Samen met ruimtelijk vormgevers en de klant ontwikkelen we tentoonstellingsconcepten voor musea, tentoonstellingen en interactieve ruimtes. Daarbij gaan we altijd eerst op zoek naar het kerndoel: wat vertellen we waarom aan wie? Het kerndoel moet uit te drukken zijn in één zin.

 

Zodra we het kerndoel gezamenlijk hebben bepaald werken we een verhaallijn uit. Hoe sterker en helderder die verhaallijn is, hoe creatiever je kunt zijn bij de uitwerking.

 

Als de verhaallijn is vastgesteld buigen we ons over de overdracht: met inzet van welke middelen kunnen we welke onderdelen van het verhaal overbrengen? Waar volstaan objecten en waar zijn andere middelen noodzakelijk?

 

Om onze storylines te testen dwingen we ons tot slot drie vragen te beantwoorden. Waarom zal een bezoeker naar deze tentoonstelling of communicatieve ruimte komen? Waarom zal hij blijven als hij er eenmaal is? En wat gaat hij doorvertellen zodat meer mensen komen? Pas als we alle drie de vragen kunnen beantwoorden zijn we tevreden met de storyline.

 

De tentoonstellingsconcepten van Studio Louter kenmerken zich door een evenwicht tussen verhaal, ruimte, object en overdrachtsmiddelen.