Oorlogsdagboek van Drenthe

Drents Archief, Assen (NL), 2020

Het Drents Archief beheert een rijke collectie egodocumenten die de Drentse kant van de Tweede Wereldoorlog belichten. Leerlingen maken er een stripboek over.

Archief komt tot leven

Met persoonlijke documenten en aanvullend bronmateriaal wil het archief leerlingen in contact brengen met verhalen over de oorlog in Drenthe. In een snelkookpansessie ontwikkelden we met het archief een concept dat door verschillende fondsen werd gesteund. Met het interactieve en innovatieve ‘Oorlogsdagboek van Drenthe’ duiken leerlingen in de levens van vijf jongeren die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt.

Augmented Reality

Na een introductiefilm en een rondleiding maken de leerlingen op een iPad digitaal kennis met Truus, Benno, Antje, Jo en Harry. Elk persoon heeft zijn of haar eigen oorlogsverhaal. De scholieren creëren aan de hand van originele bronnen een stripverhaal en kruipen met behulp Augmented Reality in de huid van één van de personages. Door voor de camera te staan neemt de personage in het stripverhaal de houding van de leerling over. Nadat de houding van het stripfiguur is gekozen kunnen er teksten worden toegevoegd, zo stellen leerlingen op unieke wijze een emotionele strip samen.

“Een unieke manier waarop leerlingen kennis kunnen maken met egodocumenten en bronnenonderzoek.”

Henk Nijkeuter, gemeente- en rijksarchivaris Drents Archief — 25 november 2020

Credits

Opdrachtgever
Drents Archief

Content design
Studio Louter

Interactieve mediaproductie
Wonderment by Design

Awards 

International Design Award 2021
Goud | Multimedia-Interactive Media

Cannes Corporate media & TV Award 2021
Zilver | 360-Degree Videos, Virtual Reality

Cinekid Game & App Award 2021
Nominatie

Comenius EduMedia Award 2021
Comenius EduMedia Medaille

World Media Festivals Award 2021
Zilver | Children & Youth Programmes: Education Ages  8-14