Film Catcher

Studio Louter & Eye Filmmuseum, Amsterdam (NL), 2022

Eye Filmmuseum heeft een omvangrijke collectie. Met de ‘Film Catcher’ brengen we de rijke filmgeschiedenis letterlijk binnen handbereik.

Een verrassende blik op film

In een interactieve panoramische ruimte ontdekken bezoekers op een associatieve manier de kwaliteit en diversiteit van de filmcollectie van Eye. Door op non-semantische wijze de collectie te onderzoeken - zoals op kleur, emotie, beweging en kadering - ontstaan er onverwachte gelijkenissen tussen filmfragmenten. Met behulp van tablets kunnen bezoekers de fragmenten ‘vangen’ en de beelden van dichtbij bekijken. Nieuwsgierigheid wordt gewekt en blikvelden worden verruimd.

Visueel zoeken

Voor de Film Catcher is er op unieke wijze gebruik gemaakt van AI-technologie om een interactieve en visuele zoekmethode te creëren. Met AI werden 1000 films uit de collectie van Eye voorzien van tags gebaseerd op onder andere kleur, scenes en shot framing. Er zijn daardoor unieke verbanden getrokken tussen films, verbindingen die eerder nog niet mogelijk waren.

“Neem het thema Rood. Dan begint echt het superieure browsen. De wand van de Film Catcher kleurt rood en je begint langzaam films te herkennen.”

Mark Moorman, De Volkskrant — 12 januari 2023

Zoeken zonder woorden

In het NWO Creative Industries project SEMIASensory Moving Image Archive’ onderzochten wij samen met van de HvA, UvA, Eye Filmmuseum en het Nederlands Instituut van Beeld en Geluid innovatieve methodes om gedigitaliseerde filmcollecties te doorzoeken en presenteren. Het onderzoek had als doel om een zoekmachine te ontwikkelen op basis van visuele kenmerken. We faciliteerden onder andere twee brainstormsessies met de deelnemers van het onderzoek.

The Movie Mirror

Volgend op het academisch onderzoek maakten wij een eerste proefversie van een non-semantische zoekmachine. Door een combinatie van computer vision en machine learning, matcht ‘The Movie Mirror’ houdingen van de gebruiker met shots uit meer dan zestig films. Zwaai bijvoorbeeld met beide handen en je krijgt er een filmisch spiegelbeeld voor terug.

‘The Movie Mirror’ was in 2018 te zien tijdens het Nederlands Film Festival en op het SEMIA symposium van de Universiteit van Amsterdam in 2019.

Foto’s: Studio Louter en Eye Filmmuseum, Jordi Wallenburg

Publieksonderzoek

De ‘Film Catcher’ is een logisch gevolg op het onderzoek en de pilot. Er kan nu niet alleen op beweging, maar ook op kleur, emotie en kadering worden gezocht. Om het concept van de ‘Film Catcher’ te testen hebben we werksessies gehouden met verschillende doelgroepen van Eye. De deelnemers reageerden enthousiast en kwamen met goede suggesties voor verbeteringen.

Waarin verschillen de scènes? Door aandachtig te kijken en vergelijken, leer je over filmtaal en ervaar je wat het met jou doet.

Irene Haan, Manager Digitale Presentatie Eye Filmmuseum, Eye Magazine — 12 december 2022

Credits

Opdrachtgever
Studio Louter & Eye Filmmuseum

Content design
Studio Louter

Ruimtelijk ontwerp
Atelier Alkema

Interactieve mediaproductie
Kiss the Frog
ArQive

Advies
IndyVideo

Met steun van
Stimuleringsfonds Creatieve Industrie

Awards 

Museums & Heritage Awards 2023
winnaar | Best use of digital, International

IDA Design Awards 2023
Goud | Cultural Interior Design - Museum