Het begint bij
de inhoud

Het creëren van een onvergetelijke museale ervaring begint bij de inhoud. Met inhoudelijk onderzoek zetten we de feiten op een rijtje.

Wat wil je de bezoeker leren? Feiten zijn cruciaal voor ons ontwerpproces. Zonder inhoudelijke basis geen verhaal. Met relevante feiten kunnen we aan de slag, en de bijbehorende betekenis, de emotie en ‘hoe’ van een bezoekerservaring ontwikkelen.

Wanneer er binnen jouw organisatie niet voldoende capaciteit is om onderzoek te doen, kunnen wij ondersteunen met inhoudelijk onderzoek.

Onderzoek door
academici én ontwerpers

De content designers van onze studio hebben een academische achtergrond. We zijn geschoold in historisch en wetenschappelijk onderzoek. We kijken met een analytische blik, zijn op de hoogte van discussies in het werkveld en schrijven goed leesbare teksten.

Door onze jarenlange ervaring met tentoonstellingsontwerp kunnen we doelgericht toewerken naar exposabele content - onderzoek dat direct kan worden toegepast in de ontwikkeling van een bezoekerservaring. We zorgen dat de inhoudelijke basis accuraat, relevant en coherent is voor de museale toepassing en bijbehorende doelgroep.

Onderzoek met
structuur en samenwerking

Inhoudelijk onderzoek kan in elke fase van een project worden ingezet. Onze ervaren projectmanagers bepalen met jou wat je project nodig heeft. Samen maken we een onderzoeksopzet waarin we de kaders van het onderzoek vastleggen.

Met deze opzet beginnen we aan het researchverslag en duiken we de archieven, literatuur of collecties in. Dit verslag maken we stapsgewijs, waarbij we de researchonderdelen tussentijds presenteren en samen de relevantie monitoren.

Tijdens het onderzoek werken we graag efficiënt samen met jouw kennisnetwerk. Bijvoorbeeld met inputsessies, expertgesprekken, peer reviews en eindredactie.

Onderzoek in de praktijk


Collectie-onderzoek

Het verhaal van Titanic is er een van verlies en verdriet, en van grote dromen en ambities. Tijdens het ontwerpproces voorzagen we Titanic Belfast van inhoudelijk advies, aanvullende research en ondersteuning in objectwerving. Met succes: een particuliere bruiklener stelde verschillende objecten ter beschikking, waaronder de iconische viool van Wallace Hartley.

Validatie en exposabele content

Slot Loevestein is deelgenoot geweest van elke belangrijke wending in de Nederlandse geschiedenis. Voor het slot deden we onderzoek ter onderbouwing van het tentoonstellingsconcept. Dit resulteerde in een geannoteerd onderzoeksverslag en een voorstel voor exposabele content. Dit is deel van de briefing voor de tentoonstellingsontwerpers.

Inhoudelijke onderlegger

In het Museumkwartier Den Haag vind je veertien culturele instellingen. Voor het culturele hart ontwikkelden we een brand story met inhoudelijke pijlers om het merk ‘Museumkwartier’ te laden. Deze inhoudelijke onderlegger verbindt de diverse culturele instellingen met elkaar en de geschiedenis van het gebied. Dit vormde de basis voor een AR-wandeling door de stad.

Meer weten?

Heb je behoefte aan inhoudelijk onderzoek om daarmee tot een betekenisvol verhaal te komen? Wij vertellen je graag meer over onze onderzoeksdiensten.

Neem contact op met Sarah via:
+31 (0)20 6702044
sarah@studiolouter.nl