Princessehof, keramiekmuseum, keramiek, porselein, aardewerk, gezonken schatten, schatten, onderwaterarcheologie, archeologie, opduikingen, VOC, gezonken, scheepvaart, marine, maritieme routes, wereldhandel, gouden eeuw, zeeman, zeevaart, Maritieme Zijderoute, Martijn Manders, Rijksdienst Cultureel Erfgoed, kunsthistorische waarde, waardevol, opduikingen, erfgoed, geschiedenis, Nederlandse geschiedenis, inzichten, verhalen, tentoonstelling, emoton design, studio louter, amsterdam, tentoonstellingsontwerp, storyline, onderzoek, bezoekerservaring, onvergetelijk,

Keramiekmuseum Princessehof: Gezonken schatten

514 - Princessehof Gezonken Schatten

De schat achter de schat

In oktober toont Keramiekmuseum Princessehof een collectie keramiek en porselein uit zeven scheepswrakken daterend van de negende tot de negentiende eeuw. De keramische schatten vertellen fascinerende verhalen over de Maritieme Zijderoute in Azië. Studio Louter heeft samen met het museum, OPERA Amsterdam en gastconservator Martijn Manders (Rijksdienst Cultureel Erfgoed), een unieke tentoonstelling ontwikkeld om de verhalen achter deze schatten te delen met het publiek. Studio Louter heeft ook alle media van de tentoonstelling ontworpen.

 

De collectie keramiek en porselein die uit scheepswrakken wordt opgedoken is van grote kunsthistorische en financiële waarde. Maar achter deze stukken is de ware schat te vinden: een schat aan informatie. Ze herbergen verhalen over globalisatie, wereldhandel, gevechten tussen de VOC en Spaanse en Portugese schepen, menselijke drama’s op zee, en schepen uit het Midden Oosten en China die – al ver voordat de VOC een belangrijke rol speelde – handelde in de Aziatische wateren. In de tentoonstelling Gezonken Schatten: Geheimen van de Maritieme Zijderoute, kunnen bezoekers ‘mee duiken’ naar deze verhalen en ontdekken dat de ware schat bij onderwaterarcheologie wordt gevormd door de nieuwe inzichten die letterlijk boven water komen.

Resultaat

Tijdelijke tentoonstelling

In productie

Partners

OPERA Amsterdam

Martijn Manders (Rijksdienst Cultureel Erfgoed)

Werkveld

  • Storyline
  • Inhoud