Kies het juiste type
voor jouw verhaal

Een tentoonstelling is geslaagd als het verhaal de bezoeker raakt. Studio Louter gebruikt de Zeven Typen om het juiste overdrachtsmiddel voor elk verhaal te kiezen. Zo moet je soms uitpakken met een publiekstrekker, of wil je juist zonder afleiding de diepte in.

De Zeven Typen

Een stenen beker, een roestig zwaard of een oud gebouw. Historische of wetenschappelijke objecten worden pas relevant als je hun betekenis kent. Als je ontdekt dat we dankzij die beker weten welk volk hier eeuwen geleden woonde, als je ontdekt in welk gevecht dat zwaard is gebruikt of wat er in dat gebouw gebeurde. Deze objecten worden echt interessant wanneer hun verhaal bij je binnenkomt.

Er zijn veel manieren om zo’n verhaal over te brengen. Via het gebouw, de vormgeving, de opstelling. Ook met overdrachtsmiddelen, zoals films, interactives of ervaringen, kun je jouw verhaal aan de bezoeker vertellen. En kun je de bezoeker laten nadenken, in beweging zetten of een gevoel versterken.

Om het juiste overdrachtsmiddel voor jouw verhaal te kiezen, ontwikkelde Studio Louter een gids met zeven typen.

De eerste stap bij het kiezen van jouw type is uiteraard het bepalen van het verhaal van jouw tentoonstelling. Wat wil je precies vertellen? En welke emotie hoort erbij? Deze complexe vragen kunnen wij met je beantwoorden via Emotion Design. Daaropvolgend kiezen we samen welk type het beste aansluit bij jouw verhaal en jouw bezoeker.

Elk van de Zeven Typen heeft zijn eigen doel, aandachtspunten, eigenaardigheden, sterktes en effect. Daarbij letten we op de beoogde doelgroep, de interactie, de benodigde tijd, het veronderstelde kennisniveau en de omgeving waarin de installatie staat.

Bestudeer de Zeven Typen en ontdek hoe wij ze toepassen.

Type 1: De publiekstrekker


De publiekstrekker is een grote installatie die een reden op zich vormt om naar het museum te komen, het is dan ook voor een breed publiek en gericht op groepsdynamiek. Voorkennis is niet nodig. Dit type kan op zichzelf staan, is spectaculair, kost tijd en zoekt interactie met de bezoeker. Daarom is groot budget nodig. Het is zo uniek dat iedereen het onthoudt. 

In het oog van de storm

De klok tikt. Een kind slaapt. Buiten loeit de storm. Dan slaat het raam stuk en breekt de hel los. In het Deltapark Neeltje Jans stapt de bezoeker in een 3D-panorama en staat midden in de Watersnoodramp.

Een herrezen toren

Eenmalig herrees de zeventiende-eeuwse Haringpakkerstoren op ware grootte in de Amsterdamse binnenstad. De lichtgevende toren was één van de eyecatchers van het Amsterdam Light Festival.

Lichtgevende liefde

‘Heb jij je grote liefde wel eens moeten missen?’ In een sprookjesachtige son et lumière op de gevel van Landgoed Middachten wordt het dramatische liefdesverhaal van de kasteelvrouw verteld.

Type 2: Setting the scene


Via de setting the scene is in één blik duidelijk waarover het gaat, interactie is niet nodig. Als beginpunt van een tentoonstelling mag het groots en voor een breed publiek zijn gericht. Als onderdeel van een tentoonstelling dient het om context te verschaffen, bijvoorbeeld met een tijdsbeeld. Dan is het een ‘contextueel behang’, en mag het juist onopvallender.

Discussie over Johan Maurits

Toen het Mauritshuis een buste van Johan Maurits uit de foyer verwijderde, ontplofte Twitter. Bij de start van deze tentoonstelling ziet de bezoeker hoe er achter de buste een publieke discussie losbarst.

Aan de slag als archeoloog

In het National Museum of Qatar beweegt de bezoeker zich in een contextueel behang, en weten de bezoekers constant waar zij zijn. Van de Perzische Golf tot een archeologische opgraving in een woestijn.

Een levend bos

Zonder biodiversiteit geen leven. In het University Museum of Bergen wandelt de bezoeker door een lichtgevend bos, terwijl zij leert over het complexe systeem van onderlinge afhankelijkheden in de natuur.

Type 3: De educator


Al doende leert men. De educator zet de bezoeker aan het werk, alleen of in groepsverband. Via een actieve handeling legt de installatie een bepaald principe uit. Het leerdoel is meteen duidelijk, de instructie duurt niet langer dan een halve minuut en de totale interactie tien minuten. Een educator kan een digitale game of fysiek spel zijn, met een beloning. Het kan aansluiten bij een lesprogramma.

Verteld door kinderen

Kinderen zijn vertellers van oorlogsverhalen in Museum Rotterdam ’40-45 NU. Ze maken presentaties aan een digitale tafel vol oude objecten. Zo geven ze de verhalen van toen door aan een nieuwe generatie.

Leer de haven kennen

De Havententoonstelling laat de haat-liefde relatie tussen Amsterdam en zijn haven zien. Wat weet de bezoeker over deze beweeglijke plek? In een ‘werkplaats’ kunnen de bezoekers hun kennis testen.

Machtige machine

Het menselijk lichaam is een machtige, geëvolueerde machine. Via de games in Galerij van de mens ontdekken bezoekers spelenderwijs hoe hun lichaam in elkaar zit; over hersengebieden en -activiteit.

Type 4: De genieter


Een tentoonstelling bezoeken is soms zwaar werk. Je kan het ritme doorbreken met een installatie die plezier biedt, maar die wel aansluit op de tentoonstelling. De genieter kan passief zijn, bijvoorbeeld door in een ontspannen houding te luisteren of kijken. De installatie kan ook actief zijn, bijvoorbeeld door een vermakelijke handeling uit te voeren. Het is altijd kort en heeft weinig instructie nodig.

Aan het roer

Zeeslagen uit het verleden komen dichtbij in het Marinemuseum. De bezoekers varen mee in een sloep naar Fort Sheerness of laten de sterkste Engelse oorlogsschepen in vlammen opgaan.

Maak je eigen geld

Het Noord-Hollands Archief eert dé drukker van waardepapieren. De bezoeker ontwerpt eigen briefgeld met elementen uit het rijke werk van Enschedé en ontdekt het vakwerk dat schuilt achter dit gebruiksvoorwerp.

Klinkende getuige

De klanken van de Speeltoren bepaalden lang het ritme van Monnickendam. De carillonzaal geeft een kijkje in de geschiedenis en daagt de bezoeker uit als een echte beiaardier op de beiaard spelen.

Type 5: De verdieper


Een verdiepende installatie voor de geïnteresseerde bezoeker met voorkennis: er wordt extra informatie verstrekt, verbanden gelegd of aanvullende objecten, film en audio aangeboden. Bezoekers kunnen op elk moment starten of stoppen. De verdieper is het meest voorkomende type in een museum en hoeft niet vernieuwend te zijn. Het gaat om de toegankelijkheid van de inhoud. Maar doseer goed, het is geen onbegrensd informatiepunt! 

Antwerpen toen en nu

In Het Steen stapt de bezoeker in een interactief belevingsparcours over de stad. Dit kan laagdrempelig of in de diepte. Een digitale tafel neemt de bezoeker honderden jaren mee terug Antwerpen in.

De kracht van herinnering

Meer dan 100.000 Nederlandse veteranen zetten zich met gevaar voor eigen leven in voor vrede en veiligheid. Met een hololens stapt de bezoeker in hun herinneringen bij St. Nederlandse Veteranendag.

Krioelende planeet

De aarde krioelt en bloeit. In het Museum voor Natuurwetenschappen dwaalt de bezoeker door de chaos van onze planeet. Via interactieve schermen leert de bezoeker over wederzijdse afhankelijkheden.

Type 6: De droommachine


De droommachine is een evocatieve installatie die de bezoekers in verwondering brengt. De installatie is door zijn vorm en uitstraling een object op zich, maar staat altijd in dienst van het museale verhaal. Het trekt de aandacht en hoe langer je ernaar kijkt hoe mooier het wordt. De droommachine is uniek en speelt in op de emotie - bij thuiskomst hebben de bezoekers het er nog steeds over. 

Open arm

In Rijksmuseum Boerhaave leert de bezoeker anders kijken naar wetenschap. Zo speelt hun arm de hoofdrol in een projectie waarin zij leren hoe er voor het eerst in het menselijk lichaam werd gesneden.

Als in een film

De tentoonstelling over de ambitieuze Margaretha Zelle in het Fries Museum is opgezet als een film. Elke zaal is een scène uit haar leven. Van de politieverhoren tot de climax: dansend als Mata Hari door de zaal.

Alle talen van de wereld

Lân fan Taal toont 6.720 talen, zoals Frysk, straattaal, braille, gebaren- en lichaamstaal. De bezoeker maakt patronen en ontdekt impliciet wat taal eigenlijk is. Een code, emotie, identiteit of je eigen werkelijkheid?

Type 7: De link


De link is een fysieke of digitale installatie die aanzet tot communiceren, met het museum, met andere bezoekers of het publiek buiten het museum. De link nodigt uit om berichten in te spreken, een mening achter te laten, te stemmen of delen op social media. Zo hoor je de bezoekers binnen en buiten het museum. Je ziet de link vaak terug als afsluiting van een tentoonstelling. 

Selfie met geschiedenis

Dwalend door het Museumkwartier ontmoeten bezoekers historische figuren. Via AR kunnen zij voor een foto naast Mozart plaatsnemen of met Koning Willem I een schilderij het Mauritshuis in dragen.

Straal als een parel

De jonge bezoekers van het National Museum of Qatar gaan al spelend door het museum. Het leerzame wordt afgewisseld met luchtigheid zoals een fotomomentje: poseren als een parel in een grote schelp.

Patronen vormen en delen

Patronen zijn de basis van veel islamitische kunst. In het Louvre Abu Dhabi kunnen kinderen dit ontdekken door geometrische bloemen te maken. De bezoekers delen hun ontwerpen en inspireren zo elkaar.

Het juiste type

Wil je eens samen kijken hoe De Zeven Typen jouw museum kunnen helpen bij een onvergetelijk tentoonstellingsverhaal?

Neem contact op met Juliette via:
+31 (0)20 6702044
juliette@studiolouter.nl